Ris och grönsaker

Lapsentahtinen sormiruokailu

Vanhempien foorumeilla ja ryhmissä puhutaan paljon sormiruokailusta, jossa lapsi saa tutustua eri ruoka-aineisiin ja opetella syömään omatoimisesti omassa tahdissaan. Sormiruokailussa aikuinen ei syötä lasta, vaan lapsi saa poimia ruoan itse lautaselta ja viedä sen suuhunsa.

Näin sormiruokailu toimii:

Leikkaa kypsennetyt vihannekset sopivan suuriksi paloiksi (mielellään pitkulaisiksi). Anna lapsen poimia itse palaset ja laittaa ne suuhun. Näin lapsi kiinnostuu ruoasta, ja hänen valmiutensa kehittyvät.

Syökää tavalliseen tapaan yhdessä kaikessa rauhassa. Pidä lasta silmällä aterian ajan äläkä laita liikaa ruokaa lautaselle yhdellä kertaa. Pitkulaiset palat ovat pyöreitä parempia, sillä pyöreät voivat tarttua kurkkuun. Pehmeää hedelmää, kuten banaania tai avokadoa, voit antaa sellaisenaan. Älä tarjoa hedelmiä, joissa on paksu kuori ja kiviä.

Jatka imetystä tai äidinmaidonkorvikkeen antamista samalla, kun kokeilette sormiruokailua, sillä muutoin lapsi ei yleensä saa riittävästi kaikkia ravintoaineita.

Haluatko tietää lisää maisteluannosten ja kiinteiden ruokien aloittamisesta?

Hyviä sormiruokavinkkejä

  • Pitkulaisiksi paloiksi leikatut vihannekset, mielellään pehmeiksi keitettyinä
  • Kurpitsa, parsakaali ja kesäkurpitsa
  • Juurekset ja peruna
  • Pehmeä pasta (ei spagetti)
  • Maksapasteija ja verilettu
  • Puuropuikot, jotka valmistat helposti itse
  • Banaania, päärynää ja avokadoa sellaisenaan sopivan kokoisina paloina
  • Keitettyä lihaa ohuina pieninä paloina tai lohta, kananmunaa, papuja ja linssejä