Tulevaisuuden hyvät ruokatottumukset

Autamme sinua!

Kokeile ainutlaatuista uusien makujen tutustuttamiseen tarkoitettua maistelumenetelmäämme, palkokasveja sisältäviä aterioitamme ja uusia kasvispainotteista lastenruokareseptejämme.

Tiestitkö, että makumieltymykset muodostuvat varhain, ja ne vaikuttavat lasten ruokatottumuksiin? Tarjoa siis lapsellesi alusta alkaen rohkeasti erilaisia vihanneksia, hedelmiä ja marjoja ja huomaa miten hän rakastuu kasviksiin!

Ensimmäisten kiinteiden ruokien maisteluun tarjoamme avuksi tutkimukseen perustuvan maistelumenetelmän. Kun perusmaut ovat tulleet tutuiksi, voi lapselle alkaa tarjoamaan terveelliseen ja monipuoliseen kasvispainotteiseen ruokavalioon sopivia valmiita aterioita. Tältä sivulta löydät myös helppoja lastenruokareseptejä sekä vinkkejä tukemaan terveyden ja ympäristön kannalta hyviä ruokatottumuksia.

Isä, äiti ja lapsi neuvolassa

Artikkeli

Tutkimus STEP-menetelmän taustalla

STEP on Semperin kehittämä menetelmä, joka perustuu Uumajan ylipiston kliinisen tieteen laitoksella tehtyyn tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, kuinka aikaisin aloitetulla systemaattisella vihannesten, hedelmien ja marjojen esittelyllä, jota seurasi runsaasti vihanneksia, kalaa ja täysjyväviljaa sisältävän pohjoismaisen ruokavalion omaksuminen, voidaan vaikuttaa terveellisten ruokailutottumusten kehittymiseen pikkulapsilla. OTIS (Optimerad tilläggskoststudie) -tutkimuksessa keskityttiin paremman ruokavalion rakentamiseen paikallisten raaka-aineiden avulla, kestävän kehityksen näkökulmaa unohtamatta. 

Tyttö käsissään porkkanoita

Artikkeli

Lapset eivät tarvitse niin paljon proteiinia (kuin mitä luulet)!

Proteiinin saannista puhutaan nykyään paljon mediassa ja runsaammin proteiinia sisältäviä tuotteita ilmestyy jatkuvasti lisää ruokakauppojen hyllyille. Ei sinänsä ihme, sillä proteiini on tärkeä sekä kasvulle, immuunijärjestelmälle että solujen korjaantumiselle. Kaikki eivät ehkä tiedä eroa proteiinin ja proteiinin välillä. Ja on myös yleistä, että pienten lasten annetaan syödä liikaa proteiinia tarpeettomasti.